tisdag 20 oktober 2009

Legendary Pink Dots...


...kommer till stan. De har visserligen varit här förut, men då var det ingen som brydde sig, den här gången är peppen enorm. De ska spela på Sing/Sang studion, vilken är ganska liten, så få biljetter och exklusivitet. Nu på fredag.

Min historia till detta bandet är inte så speciell. Jag äger enbart en skiva (som jag knappt har lyssnat på om jag ska vara ärlig). Men däremot spelade jag in delar av en konsert med dem från radion, sent 80-tal och de låtarna har jag lyssnat mycket på (smakprov under, från -88.

Vilka är då LPD? De bor i Amsterdam men är engelska från början, de startade 1980 och stommen i bandet är Edward Ka-Spel och Phil Knight. De spelar mörk poetisk-elektronisk-industriel-psych. De har samarbetat med flera andra t.ex. Skinny Puppy och Sly and Robbie.

"The story behind the band's name is a source of speculation because Edward has given multiple explanations behind its origins. The most plausible and common explanation traces back to the mysterious pink dots on certain keys of the band's main recording studio piano named "Osbert"; the dots that can be found at either end of the keys do not make any particular chord or scale pattern and the reason for them remains unknown to this day. The piano itself is still owned by one of the founding band members, April White, and can be found at her home recording studio in Chatteris, Cambridgeshire." - Wikipedia

Smakprov:

Inga kommentarer: