fredag 22 oktober 2010

Som en aldrig sinande ström!

Det är fredag och äntligen dags för Som en aldrig... vi är taggade upp till tänderna och jag vet att det kommer bli två helt fantastiska dagar. Tänkte berätta lite om kopplingen mellan Rundgång och alla banden. Kolla in eventet via Facebook här.

Jag börjar med första bandet i kväll och fortsätter i den ordningen de ska spela.

Skeppet
Skeppet driver kassettbolaget Kosmisk Väg och spelar i bandet Fria Konstellationen. Fria Konstellationen spelade på vår Möllevångfestivalscen 2008, den legendariska. Kassetterna säljer vi i butiken och Skeppet har även spelat på en Rundgångskväll på Babel.



Vidderna
Första gången jag pratade med Niklas i Vidderna, gick jag fram och sa: -Psychic Malmö vill ev. släppa skiva med er. Sen hade vi lite diskussioner kring det men eftersom vi redan hade mycket på gång, så blev det istället Neosordo som tog tag i det och släppte dem.



Ved
2008 efter en spelning i butiken, utbrister jag plötsligt till David och Caroline som driver skivbolaget Deleted Art: - Jag vill också driva ett skivbolag! Varpå David svarar: - Men då startar vi ett tillsammans, vi kan börja med att släppa Cd-r. Jag: - Vad ska vi heta då? David: - Psychic Malmö. (Jag lovar det kom från ingenstans.) Dennis: - Men vad ska vi släppa? Gissa vem som hade spelat i butiken strax innan denna konversation? Jo, självklart Ved. Några månader senare såg Taygetos, Veds debutfullängdare på Cd-r, dagsljuset. Resten är historia brukar man ju säga. I somras släppte vi Gershwin´s Pipe på fullängdsvinyl och Ved har blivit ett helt band, där David spelar trummor.



Noe Spagato
Fredrik Holm aka Nos (technoalias) aka Noe Spagato har alltid varit kund på Rundgång, från allra första dagen. Han är en musiknörd av rang, vinylerna är sorterade i skivbolag, syntparken upptar stor plats i hemmet och cd-skivorna är inslängda i det avstängda kylskåpet. Jag kommer att återkomma till Rundgångs Möllevångsfestivalscen igen. 2008 (måste vara ett viktigt år för den här kvällarnas band?) skapade vi en scen utanför Rundgång på Kristianstadgatan, vi var trötta på att Möllevångsfestivalen mest innehöll gycklare och reggae. Vi ville visa vårat Möllan! Noe Spagato debuterade under detta namn på denna scenen, helt sagolikt bra var det! Han skrapar fram sina influenser från 70-talet, elektroniska krautgubbar som Conrad Schnitzler, Klaus Schultze och Edgar Froese sen går han över till 90-talet och Warp vågen med Autechre, Aphex Twin och Black Dog, däremellan har han gjort en landning i sena 70-talets och tidiga 80-talets industrivåg från Sheffield. Finns inga klipp tyvärr. Hans 7" The Space Between/Lilla Snigel släpps på Psychic Malmö idag eller på måndag (beror på fraktbolaget...).

Won
Hette Now innan, de utökade sin sättning och vände på namnet. De blev då också i mina öron bättre. Min klubb Tricks/Tricks/Tricks bokade dem för en spelning i slutet av förra året och jävlar i min låda vad det svängde. Publiken blev helvild och jag och David skrek skivkontrakt i kör... Sagt och gjort i november i år kommer deras skiva ut på Psychic Malmö. Finns inga klipp här heller.

This Is Head
2008, Möllevångsfestivalen, Rundgångscenen. Nu är vi där igen, men för dessa herrar är denna scen nostalgi på ett helt annat plan. Deras debutspelning var där, de hade bara funnits i någon månad. De höll till inne hos vår granne Studio Möllan, de viskade om ett nytt band. Vi hade aldrig hört nått och sen small det till. Ett år senare släpper Psychic Malmö deras debutskiva en 7" vinyl. Några månader senare på en Tricksförfest så presenterar jag bandet för Magnus som driver skivbolaget Adrian Recordings...rest is history!



MF/MB/
Nu blir jag tjatig men än en gång återkommer jag till året 2008 och Rundgångscenen på Möllevången. MF/MB/ hade varit i Studio Möllan och spelat in ett halvår tidigare, de hade spelat skivor en gång på Rundgång och vi tyckte att de borde få spela på vår scen. Oj oj oj oj oj hur viktig kan en spelning från ingenstans bli för ett band? Plötsligt älskade alla bandet, publiken var i extas och som grädde på moset gled bokningsbolaget Agency Group förbi. Det resulterade i spelningar i hela Norden, fler inspelningar i Studio Möllan med mig som fåtöljsittandes co-producer och slutligen skivkontrakt med Adrian Rec. Kul att man kan hjälpa till!



Promovideo till fullängdsdebuten Folded:



Beast
Beast är Henrik Kihlberg och David Hagberg. Henrik har hängt på Rundgång sen många år tillbaka och David är min kollega på Deleted Art. I våras när jag var ute på teaterturné, så gick jag in på facebook en kväll efter ett gig och döm om min förvåning när jag plötsligt ser ett klipp från en spelning på Krets med dessa herrar. Jag visste inte ens att bandet fanns...hahaha.

Beast from jimmy jensen on Vimeo.



Ja det var det hela! Tillägas kan att jag älskar alla dessa band, de är vänner till mig, men samtidigt så lyssnar jag på deras musik om och om igen, för det är det bästa jag vet!

Inga kommentarer: